00SilverbackSola1s Obiekt niniejszego testu jest najdroższym aluminiowym hardtailem na kołach 29” w kolekcji Mountain XC na 2016 marki Silverback. Firmy, której motto “Lightweight performance bicycles” przechodzi w pasek wycięty z flagi naszego zachodniego sąsiada - czyżby sugestia legendarnej niemieckiej solidności? 

Artur Drzymkowski

Z pudełka

To już kolejny raz mam odczucie, że rower na żywo prezentuje się lepiej niż na zdjęciach katalogowych. Graficznie, Sola 1 (tak jak i cała seria) zaplanowana została surowo. Ma być surowo, po męsku, czarno z dodatkiem krwistej czerwieni. Ale że wyszło nie dość wyraziście, to na czarny mat projektant dorzucił wielkie lśniące naklejki w tym samym kolorze i delikatne białe.

01SilverbackSola1s

Rama jest technologicznie bardziej klasyczna niż hi-endowa. Tak więc widzimy: potężną, niską, stożkową główkę oraz tylne widełki zaprojektowane pod oś koła 135 mm i szybko-zamykacz. Haki tylnego koła są wręcz ażurowe, ładnie wykute, ale niestety mocowanie hamulca jest w standardzie IS, co wymusza stosowanie adaptera. Odzwyczaiłem się już od takiego rozwiązania i mnie osobiście razi ;). Producent zdecydował się na mufę pod suport Press-fit, któreż to rozwiązanie opornie zyskuje zwolenników. Według purystów, Press-fit jest bardziej narażony na zanieczyszczenia (a w następstwie irytujące trzaski) niż klasyczne gwinty. Cóż, wybaczcie że przedwcześnie uprzedzę ten aspekt testu - podczas mojego ujeżdżania Soli nic się z suportem nie działo. Żadnych luzów czy też trzasków, co właściwie można uznać za oczywiste w okresie miesięcznego użytkowania ;)

02SilverbackSola1s

Do budowy ramy zastosowane zostały cieniowane rury stopu 6061. Eksponowane spawy producent elegancko wygładził. Często jednym z pierwszych działań nabywcy nowego, ślicznego roweru, jest zabezpieczenie ramy przed zarysowaniem jej przez pancerze, przy pomocy specjalnych naklejek. Projektanci z Silverback postanowili swoich klientów wyręczyć i zastosowali dodatkowe przelotki na główce ramy - na pierwszy rzut oka teutońsko dość, ale działa rewelacyjnie.

04SilverbackSola1s 06SilverbackSola1s

Podsiodłówkę lekko wygięto w celu skrócenia tylnego trójkąta do 440 mm, czyli wartości przyzwoitej jak na rower XC/XCM. Do testów dostaliśmy rower w rozmiarze L (500 mm), w którym długość efektywna górnej rury wynosi 625 mm. Przy ustawionym na minus, 90 mm mostku, uzyskałem wygodną dla mnie pozycję, ani zbyt pochyloną ani zbyt wyprostowaną. Kąt główki ma wartości 70.5 stopni, co wróży stabilność na zjazdach.

Sola1geometry

Specyfikacja

  • Rama: 29” Butted 6061 Aluminium, Tapered 1-1/8” – 1.5” Headtube, 135mm QR Dropouts, Shimano Press-Fit BB
  • Amortyzator: Rock Shox Reba RL 29", 100mm Travel, Solo Air, Tapered Alloy Steerer, Remote OneLoc Sprint, QR15 Dropout, Post Mount Disc
  • Obręcze: Stan’s Rapid 25 29", 32H, Stan’s Yellow Rimtape, Black
  • Piasty: Tył: Shimano Deore FH-M615, Centre Lock Disc Mount, Adjustable Cup & Cone Angular Contact Bearings, Cassette, Black
    Przód: Shimano Deore HB-M618, Centre Lock Disc Mount, Adjustable Cup & Cone Angular Contact Bearings, 15mm Axle, Black
  • Opony: Maxxis Crossmark, 29” x 2.1, 120TPI
  • Wspornik kierownicy: Sector Reach, 3D Forged 6061 Alloy, S/M: 80mm; L: 90mm; XL: 100mm, 7° x ∮31.8mm, Stainless Steel hardware, Black
  • Kierownica: Sector Plane, 6061 Double Butted Alloy, W: 700mm, Back Sweep: 9° x ∮31.8mm
  • Seatpost: Sector Level, Alloy, ∮31.6mm, S/M: 350mm; L/XL: 400mm, Black
  • Siodło: Sector, Cr-Mo Rails, Light Foam Padding
  • Hamulce: Shimano Deore BL/BR-M615, Open Hydraulic System, Metal Pads, Rotors: Front: 180mm; Rear: 160mm, Centre Lock, Black
  • Shifters: Shimano XT SL-M8000 I-spec B, 2x11 Trigger, Black
  • Przerzutka przednia: Shimano XT FD-M8025-H, Double, Down Swing, Clamp-on 34.9mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT Shadow Tech Plus RD-M8000, 11 Speed, Black
  • Kaseta: Shimano XT CS-M8000, 11 Speed, 11-40T, Silver
  • Mechanizm korbowy: Shimano XT FCM8000, 36/26T, L: 175mm ALL SIZES
  • Suport: Shimano SM-BB71, Press-Fit Hollowtech II
  • Cena: 6 499 PLN

05SilverbackSola1sZacznijmy od początku, czyli amortyzatora. Menadżer produktu, do czarnego matu na ramie, dopasował z katalogu Rock Shoxa, czarną do szpiku lagi, Rebę Solo Air z aluminiową, stożkową sterówką, osią QR15 oraz blokadą na kierownicy Remote OneLoc Sprint. Na początku manetka, nie ujęła mnie swoim “plastikowym” wyglądem.
Napęd Soli 1, to kompletne Shimano XT serii 8000. Największe wrażenie zrobiła na mnie korba. Puste w środku (dzięki technologii Hollowtech II) ramiona, anodowana na czarno - istne dizajnerskie cacko. Zastosowanie 36 zębowego blatu, troszeczkę niepokoi - czy da się dokręcać na zjazdach?

Kolejna technologia użyta w napędzie to oczywiście Dyna-SYS11, której ucieleśnieniem jest kaseta CS-M8000 o zakresie 11-40T. Cała srebrna tylko największa patelnia wyzywająco się czerni ;).
Grupowe manetki SL-M8000 w specyfikacji I-spec, mamy “podczepione” do klamek hamulcowych. Dzięki temu na kierownicy robi się więcej miejsca i rośnie współczynnik elegancji.

03SilverbackSola1s
Hamulce to przy XT’ekowym napędzie to “tylko” Deore BL/BR-M615. I tutaj przypomina mi się anegdota sprzed wielu lat. Właściciel sklepu rowerowego “prezentując” swój własny rower, szczegółowo wymienia kolejne elementy, zwracając przy tym uwagę na ich zalety, wpisujące się w ogólną koncepcje wyścigowej maszyny, dochodzi do hamulców. Hamulców, które pasują do reszty jak pięść do nosa, więc z pewnym zawstydzeniem puentuje: “te hamulce to są takie … no bo ja właściwie to nie hamuję … “ :). Menadżer produktu kompletując specyfikacje, najwidoczniej nadwyrężył budżet i więcej niż Deore się nie udało. Dla pewnego złagodzenia efektu z przodu mamy tarczę 180 (z tyłu 160) mocowaną na Centre Lock, ( które w mojej subiektywnej ocenie, w dziedzinie funkcjonalności, zwycięża z 6 śrubkami “na gwiazdkę”).
Koła złożone zostały “z głową” ;) Rozsądnie lekkie (wg producenta 455 g), OEMowe obręcze Stan’s Rapid 25 o wewnętrznej szerokości 21 mm, zapleciono na budżetowych, lecz odpornych piastach Deore FH-M615 (tył) i HB-M618 (przód). Kompletne tylne koło, z tarczą, gumami i kasetą (415 g) waży 2558 g. Przednie 1980 g. Są to w tej klasie cenowej osiągi standardowe. Aczkolwiek niska masa obręczy wróży dobre przyspieszanie.
Opony Maxxis Crossmark o szerokości 2.1, zwijane o oplocie 120TP, przeznaczone są raczej na warunki suche i twarde nawierzchnie. No cóż, czy ma ktoś serce taki ładny rower tyrać po błocie ;) Żart oczywiście!
“Rurki” noszą logo brandu Sector. Komponenty są dobrze wykonane i funkcjonalne. Kierownica szeroka na 700 mm ma wygodne 9 stopniowe gięcie do tyłu. Sztyca o średnicy 31.6 mm, w celu redukcji masy została nawiercona i ścięta na końcu. Klasyczne dwuwarstwowe chwyty są mięsiste i w punkt miękko-twarde.
I na koniec docieramy do punktu największego styku, czyli siodła. Jak przystało na przeznaczenie roweru, wygląda na sportową dechę, w dodatku zbyt wąską na moje gabaryty. Cóż przekonamy się w boju.

Czas na jazdę

10SilverbackSola1

Moje 185 centymetrowe jestestwo na testowej L’ce przyjęło wygodną, dość wyprostowaną sylwetkę. Zbyt wyprostowaną jak na sportowego hardtaila, więc mostek poszedł na minus. Lepiej :) Aczkolwiek przy kupnie, chciałbym przymierzyć się do rozmiaru XL. Na asfaltowych odcinkach, a pod wiatr w szczególności, ręce szukały podświadomie oparcia jakieś 2-3 cm za kierownicą. Szczęśliwie “tępe” gumowe chwyty pozwalały w takich razach opierać się nadgarstkami.
Dzięki stosunkowo lekkim kołom i oponom “z tarką” na twardych nawierzchniach, łatwo jest utrzymać dużą prędkość. Jedną z testowych jazd, kończyłem długim asfaltowym odcinkiem pokonanym na kole Kolegi szosowca, z prędkościami ponad 34 km/h.

11SilverbackSola1
Wszystkie moje okoliczne, treningowo-testowe podjazdy Sola zaliczyła celująco. Oczywiście czasami musiałem się bardziej przytulić mostkiem do mostka, ale dopóki noga podawała a płuca nadążały, to parliśmy na szczyt. 40 zębowa, czarna jak noc, patelnia na kasecie, jest na prawdę pomocna. Sprinty pod łagodnie, nachylone zbocza, można energetycznie deptać z zablokowanym amortyzatorem. Trudne technicznie podjazdy na Silverbacku pokonuje się przyjemnie. Krótki tył sprawia, że rower szybko reaguje na inicjowane skręty, zarówno te wynikające z balansu ciałem jak i te inicjowane ruchem kierownicy.

12SilverbackSola1
Zjazdy - kwintesencja MTB. Te łatwe technicznie i szybkie, testowy pojazd łyka bez sensacji. Stabilnie i przewidywalnie. Sola chętnie reaguje na balas ciałem. Jak podejrzewałem na wstępie, na asfaltowych zjazdach, 36 zębowa koronka nie pozwala dokręcać zbyt długo. Ale pamiętajmy o przeznaczeniu tego bicykla, szkoda go na szosowe treningi - to góral pełną gębą.

13SilverbackSola1
Bardziej wymagające, terenowe downhille, nie robiły na naszej testowej parze jakichkolwiek negatywnych odczuć. Dopóki nogi są w stanie amortyzować, można nie dotykać klamek hamulcowych. A propos hamulców Deore, nie są najmocniejsze, ale nie zdarzyło się, żeby nie zatrzymały ponad 100 kg zestawu tam gdzie sobie zaplanowałem.
Prawie miesiąc, niemal codziennej jazdy, również tej prozaicznej, komunikacyjnej, nie odznaczył się na testówce jakimiś zauważalnym zużyciem. Lakier ramy okazał się być dość odporny, na trudy szarego dnia (tj. opieranie o stojaki, przypinanie, parkowanie przy innych rowerach). Duży plus.

Kilka słów należy się napędowi. To był mój pierwszy kontakt z grupą XT M8000. Jak się spodziewałem, kultura pracy w każdych warunkach stoi na najwyższym poziomie. Jedenaście rzędów z tyłu zapewnia utrzymanie płynnej kadencji. Odniosłem też wrażenie, że nowe Shimano jest odrobinę bardziej agresywne podczas indeksacji w porównaniu do poprzedników.

14SilverbackSola1

Podsumowanie

W swojej klasie cenowej Silverback Sola 1 ma dużą konkurencję. Z modelami wielkich marek, wygrywać będzie wyposażeniem - pełny napęd 2x11 Shimano XT to nadal nie częsty widok. Do tego dochodzi świetny amortyzator i bardzo dobre koła. Rama o przyzwoitej geometrii i niemieckiej jakości wykonania, potwierdza tylko słuszność wyboru. Pozostaje mi tylko zacytować ulubione powiedzenie jednego z moich Kolegów: “Nic tylko brać !” ;),/p>

Opcje

Na tej samej ramie, w niższych specyfikacjach zbudowane zostały jeszcze 3 modele. Sola 2 (5199 PLN) z amortyzatorem Rock Shox Recon Gold TK29 oraz napędem 2x10 złożonym na komponentach Deore z rodzynkową tylną zmieniarką XT. Niższa specyfikacja Sola 3 również ma Recona lecz w wersji Silver, oraz napęd 3x10, również oparty przede wszystkim na Deore. Najtańsza 4’ka (2999 pln) amortyzowana jest Suntourem Raidon XC-LO-R, a wyposażona w komponenty od Acery przez Alivio do Deore. Menadżer produktu mógłby ten akapit spuentować - "Sola dla każdego bez względu na budżet" ;).